Tvarkinga apskaita, laiku pateiktos ataskaitos, sąžiningumas ir pasitikėjimas – to verslininkai tikisi iš buhalterio, tačiau ar šių kompetencijų jam pakanka? Ar tvarkingi dokumentai yra viskas, ką iš buhalterines paslaugas teikiančios įmonės gali gauti įmonės vadovas? Šiuolaikinė verslo aplinka ir technologijų vystymasis keičia buhalterio bei jo atliekamų darbų sampratą. Kokios šiandien yra buhalterio kompetencijos ir kaip jos prisideda prie verslo sėkmės, pasakoja MB „Pelningi sprendimai“ įkūrėjas ir vadovas, finansų ekspertas Audrius Rubinas (www.pelningas.lt).
Modernios technologijos plečia buhalterio kompetencijų lauką
„Šiandien buhalteris dažnai dirba mokesčių inspekcijai“, – tokius žodžius iš įmonės vadovų dažnai išgirsta A. Rubinas. Pasak jo, įmonių buhalteriams kasdien tenka didelis darbų krūvis, prie kurio prisideda nuolatinis domėjimasis naujovėmis ir įstatymų pakeitimas, didėjantys reikalavimai, bendravimas su mokesčių inspekcija, „Sodra“, statistikos departamentu. Vadovas lieka ketvirtoje eilėje. To rezultatas – nesusikalbėjimas, informacijos iš buhalterio stoka ir jos nesupratimas. Apie tai, kad buhalteris su savo įžvalgomis darytų įtakos vadovo priimamiems verslo sprendimams, net neina kalba.
A. Rubinas teigia, kad modernių technologijų pritaikymas kasdieniame buhalterio darbe padeda greitai padaryti šabloniškus darbus. Automatizuoti procesai, dirbtinis intelektas atlieka vis daugiau pasikartojančių procesų, taigi buhalterio darbo pobūdis keičiasi. Jis turi prižiūrėti šias sistemas, mokėti analizuoti finansinius duomenis, juos interpretuoti, pateikti rekomendacijas vadovui, kelti klausimus, užvesti diskusiją, tapti vienu iš verslininko patarėjų. „Taip buhalterio kompetencijos išsiplečia. Analizė, komunikacija, psichologija – jau dabar tai yra kasdieniniai jo įrankiai, kurių reikalauja šiandieninis verslas“, – sako finansų ekspertas.
Buhalteris – įmonės partneris, o ne vien paslaugų teikėjas
MB „Pelningi sprendimai“ vadovo teigimu, atsiliepdami į minėtus verslo poreikius, jie save mato ir pateikia ne kaip įprastus paslaugų teikėjus, o kaip finansų specialistus. Finansų specialistas – tai įmonės partneris, kuris apima visas kompetencijas: buhalterio, vyr. buhalterio, finansų vadovo. Be buhalterijos jis turi supratimą apie verslą ir jo procesus, geba analizuoti duomenis, pateikti savo įžvalgų apie įmonės veiklos rodiklius. Maža to, finansiniai duomenys analizuojami iš verslininko, o ne buhalterio pozicijos, taigi verslininkas gauna rekomendacijas, kodėl tam tikri rodikliai yra tokie, o ne kitokie, ką būtų galima patobulinti, į ką reikia atkreipti dėmesį ir pan.
„Prieš priimdamas sprendimą verslininkas gali pasitarti su buhalteriu, pvz., kokį procentą nuo pelno skirti investicijoms, kaip paskaičiuoti grąžą iš reklamos ir pan. Juk dažnai versle būna atvirkščiai: verslininkas vienas priima sprendimą, buhalteriui pateikia kaip faktą, ir tik nuo buhalterio kompetencijos bei kūrybiškumo priklauso, kaip jis tai įtrauks į apskaitą. Šiandien tai pasenęs požiūris. Buhalteris turi padėti surasti išeitį iš situacijos ir aiškiai papasakoti, kokias pasekmes sukelia vienas ar kitas verslininko sprendimas. Būtent taip mes dirbame su savo klientais,“ – novatorišką požiūrį į buhalterinių paslaugų teikimą atskleidė Audrius Rubinas.
Kai buhalterines paslaugas teikiančios įmonės buhalteris tampa įmonės partneriu, jis pasidalina atsakomybe su įmonės vadovu. Kliento sėkmė tampa jo paties sėkme. Buhalteris turi daugiau informacijos ataskaitų rengimui, o tai jį dar labiau motyvuoja gilintis. „Pelningi sprendimai“ vadovas pastebi: „Buhalterines paslaugas teikianti įmonė turi suteikti vertę ją samdančiam verslininkui. Ar duomenų suvedimas duoda apčiuopiamos vertės? Šį darbą atlieka šiuolaikinės technologijos, tad tikroji vertė gaunama iš aukštos buhalterio kompetencijos, t. y. gebėjimo interpretuoti, rekomenduoti, išaiškinti. Žinoma, verslininkas visada taria paskutinį žodį priimdamas sprendimus, tačiau iš patirties matome, kaip jam svarbu turėti lygiavertį partnerį, su kuriuo galima pasitarti.“
Geri komunikacijos įgūdžiai padeda išaiškinti skaičių kalbą
Gebėjimas bendrauti ir paaiškinti – kita šių dienų buhalteriui būtina savybė. Mokėti išklausyti, išgirsti, kuo dalinasi verslininkas, suprantamai žodžiais išaiškinti skaičius, kurie dažnam vadovui daug nepasako – tai irgi yra buhalterio darbo kasdienybė, kuriai tenka vis didesnis dėmesys. „Šabloniška komunikacija, skaičiai be paaiškinimų – šiandien tai nebeveikia. Jei vadovas ir mes kalbame skirtinga kalba, nesusikalbame. Dėl to svarbu skaičius paversti į žodžių kalbą, ugdyti klientą, kad jis pats mokytųsi suprasti ir interpretuoti skaičius. Tai priklauso ir nuo finansinio verslininko raštingumo, kurio ugdymui mes skiriame daug dėmesio. Patirtis rodo – kuo didesnis finansinis vadovo raštingumas, tuo geresni įmonės rezultatai“, – paaiškino A. Rubinas.
Beje, dėl šių priežasčių „Pelningi sprendimai“ darbuotojai skiria laiko ir asmeniniam tobulėjimui, psichologinėms žinioms bei jų taikymui. Asmenybės tipų nustatymas, gebėjimas suprasti save ir kitus, mokėjimas mandagiai, argumentuotai bendrauti raštu bei žodžiu – tai irgi yra sėkmingos komunikacijos bei gerai dirbančio finansų specialisto darbo dalis.
Aukšta buhalterio kompetencija padeda spręsti įmonės problemas
Iš verslininkų poreikio suprasti, o buhalterių – paaiškinti kilo „Pelningi sprendimai“ sprendimas kas mėnesį savo klientams siųsti ataskaitas, kur pateikiamos įmonės rodiklius aiškinančios įžvalgos, rekomendacijos, keliami klausimai. Ataskaitos gylis priklauso nuo vadovo finansinio raštingumo. Pasak finansų specialisto, jeigu jis žemas, aiškinama, ar pelnas lygus pinigų likučiui įmonės sąskaitoje, jei aukštas – pateikiama rodiklių interpretacija.
Laisvą laiką, kurį buhalteris gauna patikėdamas duomenų suvedimą automatizuotam procesui, kai belieka viską patikrinti ir patvirtinti, jis skiria savo kompetencijų gilinimui ir individualizuotų ataskaitų rengimui. Štai čia buhalterio kompetencija padeda spręsti įvairias problemas.
„Vienas iš pavyzdžių – pinigų valdymas. Sakykime, vadovas, matydamas įmonės pelną, nusprendžia kažką įsigyti. Jis dažnai nežino, kad pirkinys turi įtakos finansiniams įmonės rodikliams, pagal kuriuos įmonę vertina bankai ir kt. Čia jam į pagalbą ateina kompetentingas buhalteris, kuris prieš pirkimą paaiškina, ar vadovas gali išleisti pinigus, kokia tai būtų suma, kokią įtaką tai padarys įmonei ir pan. Galimybė iš anksto žinoti pasekmes, pasitarti, atsispindinti įmonės sėkmėje, yra ta vertė, kurią suteikia buhalteris, nes jam vadovas ir jo verslas yra pirmoje, o ne ketvirtoje vietoje“, – apie darbo principus ir tikrą buhalterio teikiamą naudą pasakojo „Pelningi sprendimai“ įkūrėjas.
Individualizuotas požiūris į klientą prisideda prie įmonės sėkmės
Standartiškas buhalterinių paslaugų teikimas turi savo ribas, kurios, nors ir gerai atlikus darbus, veda į šabloniškumą bei rutiną. Ataskaitos tampa tik skaičiais, tačiau įžvalgus buhalteris už jų mato gyvenimiškas situacijas, klaidas, tinkamus sprendimus. Tai atsispindi individualizuotose kasmėnesinėse ataskaitose ir nuolatinėje komunikacijoje su klientais. „Klientai mums skambina pasitarti, paklausti papildomų klausimų. Būna, prakalbame valandą. Mums tai nėra sugaištas laikas. Taip kuriame glaudų ryšį, kuris leidžia geriau pažinti vadovą ir įmonę, motyvuoja stengtis kuo geriau patarti. Tam tikrą situaciją verslininkas mato iš vienos pusės, buhalteris – iš kitos. Gimsta diskusija, kuri duoda gerų įžvalgų. Individualizuota paslauga – tai mūsų įmonės išskirtinumas, už kurį nuolat sulaukiame teigiamo grįžtamojo ryšio“, – sako „Pelningi sprendimai“ vadovas Audrius Rubinas.
Šaltinis: vz.lt